Eerste Pinksterdag ging ik, samen met mijn zoon, na een heerlijk weekend bij mijn familie weer terug naar huis. Aangezien ik geen auto heb, zijn wij aangewezen op het openbaar vervoer. Een prima manier van reizen. Als alles goed gaat natuurlijk. Maar wat doe je als je oponthoud hebt tijdens je treinreis?
Vertraging
Wanneer je met de trein reist, dan weet je dat er altijd vertraging zou kunnen ontstaan. Overigens moet ik wel zeggen dat het over het algemeen wel meevalt met de vertraging. Soms een paar minuten, maar vaak wordt dat ook als de trein weer rijdt wel ingehaald. Grote vertragingen heb ik de laatste jaren weinig meer meegemaakt. In de periode dat ik nog een opleiding volgde gebeurde dat veel meer. Aangezien wij altijd een lange overstaptijd hebben op station Utrecht Centraal, is een beetje vertraging voor ons ook niet zo’n probleem. Het is al fijn dat we met het openbaar vervoer van A naar B kunnen komen.
Groot oponthoud
Eerste Pinksterdag hadden we echter langer oponthoud. Overigens niet de schuld van de NS, laat dat voorop staan. Door blikseminslag, waardoor een overwegstoring ontstond, konden de treinen vanuit het noorden van het land niet verder rijden dan station Roermond. De treinen vanuit het zuiden konden niet verder dan station Sittard. Wij strandden met onze treinreis dus op station Roermond. Ervaring leert dat de NS altijd probeert vervangend busvervoer te regelen. Dat was ook nu het geval, maar er was helaas zeer beperkt busvervoer beschikbaar.
Over het algemeen was het eigenlijk best gezellig op het station, alleen op het moment dat er een bus verscheen, wordt het duwen en dringen. En ook al is dan al snel duidelijk dat het nooit gaat passen, mensen blijven duwen om toch die bus in te komen. Want ja, iedereen wil natuurlijk naar zijn of haar bestemming. Nadat wij al zeker een uur stonden te wachten op het station en er twee bussen waren vertrokken, besloot ik een bericht op Facebook te plaatsen.
Reacties
Al snel werd ik gebeld door een collega van mij. Of ze me moest komen halen. Nou, als ze zo lief wilde zijn, dan ontzettend graag, want het zag er niet naar uit dat wij de eerste tijd uit Roermond zouden komen. Zo gezegd zo gedaan en wij konden uit de drukte om te wachten op mijn collega. Een kleine drie kwartier later kreeg ik een appje dat ze er was. Toen was het even zoeken waar ze stond, maar wat waren wij blij dat we eindelijk konden zitten en naar huis konden. Overigens had ik ook op mijn bericht op Facebook al een reactie dat iemand ons wel wilde komen halen in Sittard. Eenmaal thuis lieten we de boel de boel en doken gelijk ons bed in, moe van de lange reis en vooral het lange wachten.
Geld terug bij vertraging
Nou is het natuurlijk zo dat, wanneer je met de trein reist, je bij vertraging je geld terug kan vragen. Ik heb inmiddels het verzoek ingediend en ben benieuwd naar de uitslag. Het aanvraag formulier om geld terug te krijgen is heel eenvoudig en je wordt duidelijk door de stappen heen geleid. Je vult in waar en hoe laat je bent ingestapt en waar je treinreis naar toe ging. En je vult in waar je eventueel bent gestrand. Daarna krijg je een melding dat de NS je aanvraag gaat beoordelen en dat je binnen vier weken bericht krijgt over de uitslag. In de bevestigingsmail die je vervolgens krijgt staat, dat wanneer alles duidelijk is, je al binnen een week de uitslag kunt krijgen. Dus ik ben benieuwd wanneer ik de uitslag ga krijgen.
Dankbaar
Ondanks dat het op zich best gezellig was op station Roermond, waren we heel blij met het aanbod om opgehaald te worden. Je merkte dat veel mensen hun familie benaderden met de vraag gehaald te worden. Mijn familie vragen is natuurlijk een beetje lastig, aangezien die vanuit het noorden zouden moeten komen en dat dan al dik drie uur rijden is naar Roermond. Het bericht op Facebook was voor mij uiteindelijk de uitkomst om toch thuis te komen. Want anders zou ik echt niet weten wat ik had moeten doen.
Dan hadden we denk ik moeten kijken of we ergens een hotel konden pakken om de nacht door te komen. Maar die extra kosten zat ik natuurlijk ook niet op te wachten. En aangezien iedereen mij altijd zegt dat ik hulp moet vragen, besloot ik maar wat te posten. En dat pakte dus uiteindelijk goed uit.
Ik had een anderhalf uur vertraging toen ik een maand of 2 geleden terug spoorde vanuit Parijs met de Eurostar en heb toen idd een gedeeltelijke refund gevraagd. Het was niet simpel om te weten te komen hoe dat moest, de plek waar je dat kan aanvragen is goed verstopt en je moet wel wat doen om het aangevraagd én terugbetaald te krijgen, maar uiteindelijk kreeg ik toch 26 euro terug. Voor andere treinreisjes heb ik dat nog niet gedaan en voor tram-en busritten ook niet.Ik zou dat anders eens loeten uitzoeken want hier in België is het openbaar vervoer echt zere slecht en dus vaak vertraagd.
Jazeker ik heb geld terug gevraagd en gekregen. Ik moest van Landgraaf naar Assen en 150 meter voor station Assen hadden we een aanrijding… Moesten lang in de trein blijven zitten. Geld terug gevraagd en gekregen.