Afgelopen week was het weer zover. Mijn zoon had een studiedag. Of nou ja, hij had er twee in één week. Namelijk op maandag en woensdag. En op de dinsdag had hij schoolreis. Heeft hij dan nog wel wat gedaan op school? Jawel, want hij vertelde heel laconiek dat hij twee oefentoetsen voor rekenen had gehad en dat hij daar twee tienen voor had. Tja, rekenen is nou eenmaal zijn sterkste vak, dat weten we. Maar hoe benut je een studievrije middag goed?
Wat wil je later worden?
Dat is natuurlijk een veel gestelde vraag aan kinderen. Wat wil je later worden. Mijn zoon riep eerst altijd dat hij graag kunstenaar wilde worden. Later, toen hij een jaar of drie of vier was, riep hij dat hij archeoloog wil worden. En dat wil hij eigenlijk nog steeds. Er was even een tijd dat hij zei iets met computers te willen doen, maar toch blijft archeologie hem trekken. We hadden al gezegd dat we een dagje naar Maastricht zouden gaan samen, maar alleen winkelen is voor een jongen van tien natuurlijk saai. En dus ging ik op zoek naar wat we zouden kunnen doen om weer een nieuwe herinnering te maken.
Archeohotspots
Ik zocht op “archeologie Maastricht” en vond archeohotspots. Dat is een stichting die zich inzet om archeologie voor iedereen bereikbaar te maken. Dit doen ze dus onder andere door het organiseren van middagen waarbij kinderen kunnen leren om keramiek van een zak vol scherven tot bijvoorbeeld een kan te reconstrueren. Of door aarde te onderzoeken wat van een echte plaats van opgraving komt in de hoop dat daar nog zaden of iets anders in is blijven zitten. Daarnaast zijn de vrijwilligers die de middag begeleiden zelf heel bevlogen en bezig met archeologie. Soms kan er ook een “echte” archeoloog aanwezig zijn.
Mijn zoon was die middag de enige jongen die meedeed. Dat was voor hem een geluk. Want nadat hij twee zakken met scherven had gereconstrueerd tot een kan en een kaarshouder, heeft hij een emmertje grond uitgezocht. Helaas zat daar niets bijzonders in. Maar omdat hij het enige kind was, mocht hij de vrijwilligers helpen bij het uitzoeken van een zak met echte vondsten van opgravingen. De begeleider had een zak uitgezocht met onder andere dierlijke botten (met menselijke botten mag niet zomaar gewerkt worden), en stukjes keramiek, glas en stenen vloerstukken. Samen hebben ze de zak uitgezocht en de inhoud van de zak in aparte zakken gedaan. Daarna werden er kaartjes geschreven met de inhoud van de zak in codes en die kaartjes mocht mijn zoon dan weer in de zakken met vondsten stoppen.
Studiedag
Doordat we deze studiedag in het kader van archeologie hadden gezet, heeft mijn zoon veel hierover kunnen leren. Eigenlijk had hij dus zelf ook een studiedag. We mochten zelfs even stiekem mee het Maastricht Museum in om te kijken naar de dodecaëder. Een bijzonder voorwerp met twaalf vlakken met ronde openingen in verschillende groottes. Op de hoeken van de dodecaëder zitten kleine bolletjes. Dit voorwerp roept bij archeologen veel vragen op. Niemand weet precies waar de dodecaëder voor was. Er zijn veel theorieën over dit voorwerp, zo zou heet bijvoorbeeld een dobbelsteen zijn geweest. Maar daarvoor was de dodecaëder die gevonden was te gaaf, er zaten geen noemenswaardige krassen op die kunnen duiden op een dobbelsteen.
Archeologiedagen
Ben jij ook geïnteresseerd in archeologie? Op 14, 15 en 16 juni 2024 zijn de Nationale Archeologiedagen. Tijdens deze dagen zijn er veel locaties die affiniteit hebben met archeologie die hun deuren openstellen voor het publiek. Kijk voor meer informatie en voor activiteiten bij jou in de buurt op de website van de Nationale Archeologiedagen.