De strijd tegen de kilo’s

De strijd tegen de kilo’s

Eerder liet ik je al weten dat ik nu echt wat wil gaan doen aan de overtollige kilo’s die ik met mij meedraag. En dat ik hierover met jou zou gaan delen op mijn blog. Dus vandaag is het tijd voor een eerste update. Een update die ik eigenlijk al wat eerder had willen schrijven, maar een zomergriepje gooide wat roet in het eten.

Verandering

De strijd met die kilo’s aan willen gaan begint natuurlijk met een verandering. Allereerst een verandering in mijn mindset. De wil is er, maar de moed en het doorzettingsvermogen moeten er ook zijn. En ik kan je vertellen, die zijn er ook. Het gaat niet elke dag even makkelijk, maar resultaat op de weegschaal is er al wel en dat is natuurlijk zeker een extra motivatie.

strijd
Image by Vidmir Raic from Pixabay

Schrijven

De eerste twee weken heb ik mijn eetpatroon “zomaar” wat geprobeerd aan te passen. Mijn moeder had wel een schema voor mij gemaakt waar ik me aan probeerde te houden, maar daar week ik toch nog wel eens vanaf. Daar ben ik wel heel eerlijk in. Alleen het snoepen en chips eten, dat liet ik wel echt achterwege. En water drinken deed ik veel meer. Dat is natuurlijk al wel een hele verandering. Inmiddels ben ik mezelf aan het aanwennen om alles wat ik eet op te schrijven. Eerlijk en met de juiste hoeveelheden, zodat ik inzicht heb in wat ik eet. De drie hoofdmaaltijden op een dag schrijf ik “gewoon” op, want die mogen natuurlijk gewoon. Maar wanneer ik een tussendoortje pak, en ja, elk eventueel snoepje schrijf ik op, dan schrijf ik erbij waarom ik dat pakte. Dit wil ik op den duur ook gaan voorzien van kleurtjes ofzo, zodat ik nog inzichtelijker krijg waarom ik een tussendoortje pak. Zo kan ik gelijk het emotie eten in kaart brengen voor mezelf.

Resultaten

Voorheen als ik probeerde af te vallen stond ik werkelijk elke dag op de weegschaal. Dat wil ik nu voorkomen. Niet omdat ik de weegschaal niet wil zien, maar meer omdat de strijd tegen de kilo’s voor mij dan makkelijker is. Daarom heb ik de weegschaal iets verder onder het badkamerkastje geschoven zodat ik hem net iets minder makkelijk kan pakken. Dat klinkt misschien heel stom, maar voor mij werkt het wel. Bovendien weet ik ook heel goed dat door invloed van hormonen wij vrouwen elke dag wel een paar gram kunnen schommelen in gewicht. En ik wil niet dat een schommeling omhoog me uit mijn motivatie brengt. Dus heb ik mezelf voorgenomen om maximaal twee keer per week op de weegschaal te gaan staan, maar het liefst maar één keer. Daardoor is denk ik het verschil ook beter te zien per week en blijft de motivatie hoger.

fruit
Image by Silvia from Pixabay

Resultaat

Tja en dan is het natuurlijk ook tijd om het eerste resultaat van mijn strijd tegen de kilo’s te gaan delen. En dat doe ik dan ook graag. Want momenteel zit ik op een gewichtsverlies van: 6,3 kilo. En dat terwijl ik nog niet eens heel veel heb aangepast aan mijn voedingspatroon. Dus daar ben ik best al wel trots op. Tegelijkertijd besef ik me ook echt wel dat dit een begin is en dat het niet altijd even snel zal gaan, maar dat is niet erg. Daarnaast heb ik natuurlijk, schreef ik net al, mijn eetpatroon nog niet volledig aangepast. Dat doe ik gewoon stapje bij stapje. Want ik ben er van overtuigd dat wanneer ik dat in kleine stapjes doe, het ook makkelijker is om vol te houden. Dus ik kom er wel! En ik blijf natuurlijk mijn proces hier delen.

Wat zou jij aan willen passen in je voedingspatroon?

12 thoughts on “De strijd tegen de kilo’s

  1. Hoi,
    Ik zou zo’n 10 kg kwijt willen. Ik drink meer water, eet gezonder broodbeleg dan chocopasta en ik probeer mijn dagelijkse chocolaatjes (2 stukjes) te vervangen door fruit. Meer kan ik niet aanpassen, want ik eet verder al mager en gezond. Ik ben ook gestart met 10 minuutjes fietsen op de hometrainer, ik ga wekelijks naar de kine voor mobilisatie- en krachtoefeningen. Vanaf deze week ga ik ook de fitness eens uitproberen. Ik moet alles heel voorzichtig doen aangezien ik chronisch ziek ben en geen zware inspanningen aan kan. De kilo’s die er de laatste jaren zijn bijgekomen zijn vooral van de medicatie en het niet kunnen bewegen. Toch hoop ik dat ik ze eraf krijg. Groetjes Marijke

  2. Ik ben door ziekte en de overgang de afgelopen jaren een kilo of 15 aangekomen. Die moeten er weer af. Ik sport 4x per week maar dat doet niet veel voor mijn gewicht. Ga nu ook meer op mijn eten letten en hoop er alle kilo’s zo weer af te krijgen.

  3. Ik heb ooit eens een periode niks meer gegeten na mijn avondeten. Dat klinkt misschien niet zo raar, maar dat is voor mij best wel moeilijk. Ik kan makkelijk een hele dag niet eten, maar ’s avonds wil ik ineens vanalles.
    Toen kon ik dat ineens wel, maar helaas is die periode alweer voorbij .
    Ik viel daar toen wel van af, ik weet niet hoe veel want ik heb al jaren geen weegschaal meer (bewust, maakt me gelukkiger).
    Ik zou het fijn vinden moest ik dat terug kunnen eigenlijk …

  4. Ik zou er ook graag wel wat kilootjes af willen, maar het is zo moeilijk. Water drinken doe ik veel, heel af en toe een frisdrank, geen snoep, veel wandelen en intermittant fasting. Maar vermageren doe ik er eigenlijk niet door. Ik blijf wel al een hele tijd op hetzelfde gewicht nu, dus dat is wel goed. Ik vrees dat mijn leeftijd (63) toch ook wel meespeelt, en dan denk ik ook aan hormonen. Maar hé, proficiat met je eerste resultaat. Dat zal je zeker moed geven …

  5. Wauw wat een geweldig resultaat al! Je mag super trots zijn op jezelf! Ik struggle enorm met afvallen. Ik heb nu 1,5 maand New Fysic geprobeerd maar ben maar 2 kilo kwijt. Enorm frustrerend.

  6. Gefeliciteerd hoor! Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is om af te vallen, dus 6,5 kilo kwijt is echt een hele prestatie! Ik probeer zelf ook bewust met eten om te gaan en minder te snoepen, meer water te drinken en vooral meer te bewegen, maar toch blijf ik het lastig vinden…

  7. Nou, dat is al een prachtig resultaat! Stoppen met snoepen en meer water drinken is al een hele verbetering. Ik moet ook nodig weer wat kilo’s kwijt en dan start ik daar ook mee. En ik beweeg meer. Gewoon wandelen meestal. Het aanpassen van je voeding is best lastig, dus stap voor stap veranderingen doorvoeren is een heel goed plan. Dan kan je het voor altijd volhouden. En is het niet zo zeer een ‘dieet’. Veel succes!!

  8. Die mindset is enorm belangrijk. Een familielid van mij verloor 31 kilo in 1 jaar, kwam pas toen de knop omging in zijn hoofd. Ik heb er enorm veel bewondering voor. En 6,3 is ook veel hoor, doe je goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back To Top