Vorig jaar begon ik met mijn rubriek de STOK; de strijd tegen overtollige kilo’s. En daarvoor is het natuurlijk wel nodig om een spreekwoordelijke knop in het hoofd om te zetten. Anders blijf je proberen en blijkt al snel dat het niet lukt. En daar liep ik ook altijd tegenaan. Tot afgelopen december. Ik weet niet waarom, maar ik nam me iets voor.

Zonder te delen

Ik nam me in stilte iets voor. Ik was het zat. Zat om steeds maar weer stoelen af te scannen wanneer ik ergens ben om te kijken of ik wel in een stoel “pas”. En ik wil gewoon makkelijker met mijn zoon leuke dingen kunnen doen, kunnen voetballen desnoods als hij dat wil. En dus besloot ik dat ik vanaf januari daar wat aan zou gaan doen. Waarom niet in december al? Nou ja, dat zou een soort van valse start zijn met alle feestdagen die er nog aan zaten te komen natuurlijk. Mede daarom deelde ik ook met niemand over mijn plannen. Ook niet met mijn moeder die eind december, terecht, haar zorgen uitte over mijn gewicht en gezondheid. Het enige wat ik toen zei was “ja, dat ga ik doen.”

knop

Knop om

In mijn hoofd was de knop al om. De laatste week van december heb ik dan ook wel heel bewust geprobeerd te genieten van datgene wat ik at, wetende dat ik veel dingen niet heel snel meer zou eten om de verleiding voor mezelf te beperken. En toch heb ik me ook nog niet alles ontzegd. Waar ik normaal rustig een zak chips in één of twee dagen leeg at, sta ik mezelf nu toe om twee keer in de week een bakje chips te eten.

In november had ik mij, na een tip van mijn moeder, aangemeld bij een whatsapp lijst. Een lijst waarbij de maakster elke dag een filmpje zou delen met diverse oefeningen om thuis een beetje te sporten. Filmpjes van 10 minuten. Ik heb ze een tijdje gedaan, maar ze waren me toch te zwaar en ik moest eigenlijk altijd oefeningen aanpassen. Dat zorgde ervoor dat ik geen motivatie meer had en ik daarmee gestopt ben. Maar via die lijst is er nu een nieuwe challenge. Namelijk om elke dag in januari minimaal een kilometer te gaan wandelen of hardlopen. Nou is hardlopen voor mij nog een brug te ver, maar wandelen kan ik natuurlijk wel. Op Strava deel ik mijn wandelingen zoals je hieronder kunt zien.

Resultaat week 1

Zoals je kunt zien heb ik inmiddels 7 dagen wandelen erop zitten. Oftewel, ik heb alle dagen van dit jaar gewandeld. Maar dat is niet het enige wat mij helpt om de strijd aan te gaan tegen mijn kilo’s. Ik ben ook heel bewust bezig met voeding. En zoals ik al aangaf, ik eet echt nog wel eens wat chips. Maar verder eet ik zoveel mogelijk koolhydraat arm. Dat betekent dus geen brood, aardappelen, rijst of pasta. En ik eet kleinere beetjes vlees dan normaal. Wat ik wel heel veel eet zijn groenten. Zo maakte ik afgelopen week bijvoorbeeld 100 gram kipfiletblokjes met ruim 500 gram roerbakgroenten en een kleine beetje woksaus. En dat was meer dan genoeg kan ik je zeggen. Of gehakt met veel groenten en een zakje spaghetti mix. Daarbij kijk ik dan in de winkel wel naar de hoeveelheid koolhydraten. En probeer ik toch altijd een zakje met zo min mogelijk koolhydraten mee te nemen.

En zo kijk ik ook naar mijn tussendoortjes. Waar ik eerst snel iets met chocolade of een frikandelbroodje ofzo at, eet ik nu bijvoorbeeld in mijn pauzes een gekookt ei en wat snoepkomkommertjes of tomaatjes. Of een ander soort groente of fruit. En ik moet zeggen, dat vult meer dan chocolade.

Donderdag weegdag

Met mijn moeder en mijn zusje heb ik al een hele tijd een aparte app waarbij we ons op donderdag wegen. Mijn gewicht ga ik hier op mijn blog niet met je delen, maar ik ga wel het gewichtsverlies met je delen. Afgelopen donderdag gaf de weegschaal een resultaat van – 1.5 kg aan. En daar ben ik natuurlijk heel trots op. Ik kan met trots zeggen dat de knop bij mij nu echt om is en dat ik meer dan ooit gemotiveerd ben ervoor te gaan.

Wanneer heb jij voor het laatst een knop omgezet? En waarvoor was dat?

5 Comments

  1. Je hebt gelijk, voor sommige zaken met je gewoon die knop omzetten.
    Je mag ontzettend fier zijn op het resultaat zeg!
    De belangrijkste knop die ik omzette was: meer leven in het heden! Dit zorgt ervoor dat ik meer rust heb.

  2. Mooi dat je werkt aan je gezondheid. Ik heb een eetgewoonte dat lijkt op die van jou. Dus ik blijf weg van zetmeel, maar ik eet wel extra vlees en vis, een beetje ketovoor dieet (combo van carnivoor en keto). Ik wandel ook elke dag. Het begin is altijd moeilijk, maar als je gewend bent geraakt, wordt het makkelijker. Zet hem op! Het komt goed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.