Voor je begint met lezen: dit artikel was gepland om te publiceren op maandag 15 januari, blue monday. Echter door een verdrietige gebeurtenis in mijn omgeving, besloot ik het een dag later te publiceren.
Vandaag is het weer Blue monday. De meest deprimerende dag van het jaar. Waar dat vandaan komt en hoe het voor mij is, dat vertel ik je in dit artikel. Ik kan alvast verklappen dat het weer in elk geval al lekker meedoet…
Derde maandag van januari
De term blue monday wordt over het algemeen gekoppeld aan de derde maandag van januari. Soms ook aan de laatste januari dag in een volledige week. Dan zou blue monday volgende week zijn. Echter is blue monday voor dit jaar vastgesteld op 15 januari 2024. Deze term is ontstaan omdat dit de meest deprimerende dag van het jaar zou zijn. De dagen zijn nog steeds kort en donker, de meeste mensen hebben op dit moment hun goede voornemens in de wind geslagen en de bankrekening… Tja, die wacht met smart op de toeslagen en het eerste salaris van dit jaar. Bovendien lijkt de zomer nog heel ver weg. Zeker wanneer ik nu naar buiten kijk en kijk naar een witte wereld. Zowel op de grond als in de lucht (had ik al eens gemeld dat ik sneeuw HAAT?)
Engelse formule
Blue monday is ontstaan nadat een Britse psycholoog Cliff Arnall een, naar eigen zeggen, wetenschappelijke formule had ontwikkeld om te bewijzen dat deze maandag de meest deprimerende dag van het jaar zou zijn. Dat de maandag de eerste dag van een werkweek is, speelt daarbij ook nog een rol. De formule ziet er als volgt uit:
[W + ( D – d)] x TQ
M x Na
Daarbij staat elke letter voor een bepaald gegeven. De W staat bijvoorbeeld voor het weer, de T voor het aantal dagen na kerst. De Q voor het niet volhouden van goede voornemens. Allemaal gegevens waar je volgens mij niet echt een waarde aan kunt koppelen. Dus ik vraag me op mijn beurt dan af hoe je die formule kunt invullen.
Marketing stunt
En dat zullen meer mensen gedacht hebben. Het is dan ook de commercie die blue monday vooral hebben omarmt. En dan met name de reisbranche. Met de vakanties ver in de toekomst hebben zij de kans aangegrepen om de zomer een beetje dichterbij te brengen. Want er is natuurlijk niets leukers om te dromen van een zonvakantie op donkere dagen. En de commercie neemt natuurlijk sowieso graag dergelijke dagen aan om een actie te lanceren. Dus ik geef ze geen ongelijk.
En mijn blue monday?
Ik heb eigenlijk nergens last van. Nog niet tenminste. Ik let nog steeds op mijn eten en dat gaat nog steeds goed. En ik loop nog elke dag minimaal 1 kilometer. Zelfs nu het sneeuwt. Dus voor mij vandaag geen blue monday. Integendeel, ik wil juist door blijven gaan zoals ik doe. En hoe leuk is het om van collega’s de vraag te krijgen of je afgevallen bent omdat ze het beginnen te zien? Alleen maar meer motivatie om door te gaan.
Geen last van blue Monday geloof daar niet zo in. Je moet zelf de slingers ophangen